17 maj 2012

Bensinmackar i Eslöv

Hörde en låt på radion häromdagen som jag minns från min barndom. 
Det var Östen Warnerbring som sjöng om ett möte på en mack i Eslöv.
Kanske det var på någon av följande bensinmackar?

Det här är Mobils bensinstation som låg på Kvarngatan i Eslöv. 
Designen av taket på stationsbyggnaden går igen i Mobils logotyp.

I mitt tycke den stilmässigt snyggaste bensinloggan.

Gulf i Eslöv fanns i hörnet av Lundavägen och Trehäradsvägen.
Här är de gamla Gulfbokstäverna i blå porslin från 50-talet kombinerad
med en stor takskylt med de nya Gulfbokstäverna som lanserades 1964.

Gulf försvann från Sverige 1984 och Eslövsmacken blev sedermera en Bilistenstation. 

Om mackarna finns kvar? Jag vet inte. Har aldrig varit i Eslöv. Inte ens 15 minuter ifrån.
Här får ni i alla fall lyssna till låten jag nämnde i början. "15 minuter från Eslöv" från 1969. 



En svensk version av "24 hours from Tulsa" med Gene Pitney som 1963 var en hit i USA.
Burt Bacharach och Hal David skrev originalet och den svenska texten skrevs av Östen.


7 kommentarer:

  1. Jag har varit i Eslöv,, på en mack också,, men nog ingen av dom,,

    SvaraRadera
  2. ..Åker man tåg från Malmö så blir det Eslöv och Höör sen.. haha!!

    SvaraRadera
  3. På Östens egen hemsida står det Esso-mack istället för "liten mack" som han normalt sjunger på inspelningarna. Om det var en efterhandskonstruktion för att han blev sponsrad av Esso känner jag inte till.

    Sedan är frågan från vilket håll han närmade sig Eslöv, och hur långt man kommer på 15 minuter på en moped. Gör man 30 km/h blir det väl 7-8 km från stadsgränsen, eller var hans käresta bodde. Enligt texten skymtade han rentav hennes hus, vilket borde innebära en örnblick, ett hus som ligger en bit upp eller väldigt lite landskap i vägen om han såg huset på så långt avstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är närmast av alla spekulationer kring Östens inspelning av 15 minuter från Eslöv. Han hamnade på bensinmacken i Gårdstånga. Den låg i svackan mellan Getingebacken och Gårdstånga Nygård och ett populärt ställe för polisen att stå med sin radar. Full fart ner för Getingebacken och så fick man syn på polisen och sen var jag tvungen att köra över Örtofta til Eslöv för bilen orkade inte upp för backen mot Nygården. Macken försvann för flera år och på samma tomt har det funnits en motorcykelhandlare och verkstad. Jag tror det var en Gulfamack men är inte säker. Tjejen fanns i verklighet men det var inte mellan henne och Östen som kärleken blommade. Det var bara en text som blev översatt och jämnad till för att passa alla "dumma" rim. Jag har själv spelat med Östen och det är hans egen version av både plats och mack. Och det var en liten mack med tillhörande verkstad. K-A F

      Radera
  4. Bilisten-macken byggnaden finns fortfarande kvar dock endast som bilverkstad
    idag men i övrigt är den inte ombyggd (lite nya skyltar bara) .

    SvaraRadera