10 april 2012

Vätterleden - Nu och då

Ett av nöjena när man är ute på en roadtrip är att försöka hitta till
samma plats som någon annan fotograf en gång har tagit sin bild på.
Eftersom jag aldrig har med mig förebilden kan det vara lite knepigt.

Ibland lyckas man, ibland inte, men här är ett ganska bra försök.
Själva platsen var lätt att hitta till. Värre var det med "rätt" fotovinkel.

Här hittade jag visserligen rätt plats att fota en nu-bild på men 
den intensiva trafiken när jag var där gjorde att jag avstod.

12 kommentarer:

  1. Snyggt! Fast det är inte lätt att få exakt rätt vinkel när slänten är bortgrävd! Du skulle ha behövt en skylift där :-)

    Nedre bilden är härligt med Taunus, Amazon och V4!

    SvaraRadera
  2. Snyggt jobbat...tycker att du lyckats bra med dina före/efter bilder.

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat, du kunde väl svängt in på en kopp när du var så nära?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar gärna en kopp nästa gång jag är i krokarna :)

      Radera
  4. Vilket vackert väder du hade, jag avstod en road trip till Jönköping/Huskvarna på grund av utlovat sämre väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tur med vädret. Var värre dan före. I en del trakter jag för igenom på väg ner var det uppåt 10 cm snö.

      Radera
  5. Att veta hur det en gång såg ut och jämföra med nutiden är verkligen kul - inte bara när det gäller bensinstationer. Man kan också se allt det gamla uppifrån om man går in på www.flyghistoria.se som har bilder från för länge sedan. Vårt gamla numera sålda sommartorp i Värmland visas när alla fälten odlades och inte var skogbeväxta etc. Gå på Bildarkiv uppe till höger och välj landskap. Kul!

    SvaraRadera
  6. Riktigt kul att kolla dessa bilder som är tagna runt hemtrakten, lägg gärna upp fler förr och nu bilder runt jönköpings-hållet om du har tillgång till det!, skulle vara kul att se :)

    Mvh Christoffer

    SvaraRadera
  7. Fel i förra komm. Det heter flygfotohistoria.se Då och nu-relaterade foton finns på www.flickr.com/groups/lookingintothepast/pool där man kombinerar så att delar av ett nutida foto utgörs av inkopierat utseende t ex 1945. Ofta men inte alltid krigsrelaterade återblickar.

    SvaraRadera