23 februari 2012

Järnvägar, vicket gott snus!

I år är det 45 år sen den runda snusdosan lanserades av Svenska Tobaks AB.
Tidigare hade dosorna varit ovala till formen. Dosorna var av pressad papp med
vaxad insida och hade ett lock av plåt. Inga varningstexter fanns på dosan och det
var fritt fram för barn och ungdomar att handla och nyttja snus när helst de ville.

I slutet av 1970-talet började jag snusa. Det hörde liksom till att man skulle snusa i de 
tidiga tonåren, speciellt  när man åkte moped. Plåtlocket hade ungefär samma tjocklek 
som elektrodavståndet på ett tändstift, så i nödfall kunde man använda snusdoslocket för 
att justera avståndet när man fått loppa på stiftet. Många var de sorters snus jag provade.


Det fanns ju några sorter att välja på. Grov, General, Ljunglöfs Ettan och Röda lacket 
för att bara nämna några. Mintsnuset på ovanstående bild smakade väl inte direkt gott.

1976 lanserades Rallarsnuset. Med bra smak på själva snuset, lättbakat och med snygg 
jeansdesign på etiketten blev den min favorit tills cigaretterna tog över några år senare. 
Sist jag köpte snus var dosa och lock i plast. Fan vet om inte snuset smakade plast också. 

Här kan ni se lite av förpackningarna som snus har sålts i de senaste 100 åren. 
Ljunglöfs Ettan har varit med i 190 år och är ett av Sveriges äldsta varumärken. 

Bilder från Svensk Tobakshistoria.

5 kommentarer:

  1. Jag minns de ovala dosorna väl...

    SvaraRadera
  2. Förutom de ovala dosorna fanns det blåa paket som rymde 500gram. Det var nog bara finsnus som fanns så. Finsnus blev senare Ettan lös. Eftersom vi bodde i en liten by utan affär så min pappa köpte dessa "storpack".

    SvaraRadera
  3. Grovsnus fanns även i storpack åtminstone till slutet av 70-talet

    SvaraRadera
  4. storbjaern igen24 februari 2012 21:25

    Men de blå paketen rymde nog "bara" 250g

    SvaraRadera
  5. Det blå paketet kommer jag ihåg, farfar Gustav hade det i snickarboa. Farmor var ofta upprörd över hans snusande, han torkade sig om munnen med en snusnäsduk som hon stötte på i hans byxfickor när hon skulle tvätta - hon kunde en del kötteder...

    Annars levde de i harmoni förutom att hon klagade på att han hellre använde utedasset än toaletten inne.

    SvaraRadera