30 juni 2011

Bergslagens snyggaste bil, 2011

Så har det återigen röstats fram, vilken som är Bergslagens snyggaste bil.
2011 års vinnare blev Anders Vernersson från Guldsmedshyttan.
Hans mycket fina '58 Cadillac convertible fick 49 av 100 röster vid
omröstningen som genomfördes i Oscarsparken i Lindesberg.
Bilen som tidigare stått  20 år på en skrot har nyligen blivit
klar efter flera års renovering av Anders Vernersson.

Här är några av de andra bilarna folk kunde rösta på.

Det var inte bara amerikanska bilar att titta på på denna torsdagsträff.
De här två tyskarna drog blickarna till sig men blev tyvärr utan pris.
Kenneth Berglinds senaste bygge, en Chevrolet Nova, är en gatregistrerad sjusekundersbil...

28 juni 2011

Volvo PV 179 och Douglas DC6

1952 byggdes den här vagnen som ett designförslag till en efterföljare till Volvo PV 444.
Mekaniken var från 444:an men den var lite större. Det var Jan Wilsgaard som ritade den
och han var inblandad i de flesta av Volvos modeller som byggdes mellan 1950 och 1991.

Flygmaskinen bakom är en Douglas DC6, Skjalm Viking. Den leverades 1948 som OY-AAE
och omregistrerades till OY-KLU 1950. I avdelningen absolut värdelöst vetande kan sägas att 
planet såldes 1959 till ett mexikanskt flygbolag, Aeronaves de Mexico och registrerades som
XA-NAM där den 1967 var med i en mexikansk film "La muerte en bikini".  Här är bilder.

27 juni 2011

Stars and Cars - Torsten Palm

På Koppartrans i Kristinehamn står Torsten Palm med sin Saab 96.

Vem är Torsten Palm, kanske ni undrar?

Palm är en av åtta svenskar som kört Formel 1 men mest körde han Formel 3 och rally.
Han har fortfarande banrekordet på Gelleråsen, satt 1973, före storheter som Ronnie
Petersson och Formel 1-världsmästarna Jackie Stewart, Jim Clark och Jochen Rindt.
Här ses Torsten Palm på väg mot en tiondeplats i Formel 1-tävlingen på Anderstorp 1975.

Bilder från Spoca.se

26 juni 2011

Puch

25 juni 2011

Firma Eiler Svensson AB i Lidköping

Firma Eiler Svensson AB i Lidköping var återförsäljare för Ford.

Vid firmans lokaler på Skaragatan såldes även bensin från två bolag. Shell och Mobil.
Här kan ni se Bengt Andersson tanka Shellbensin i en Ford Victoria från 1955.
Bredvid, på andra sidan pumpön, en Ford till. En tysk liten Taunus 15M.

Det ser ut som om pumparna närmast gatan innehåller bensin från Mobil.
På gården återfinns nya och begagnade Fordar. Taunus i olika modeller
och Anglia bl.a. Den nyaste bilen är en Anglia "sneruta", som kom 1959.

På den här platsen återfinns idag Husvagns-Svenssons lokaler.

Foto: Bengt Andersson via Lidköpingsnytt.

Buick 1955

Buick byggde 738.814 bilar 1955. En ökning med drygt 294.000 bilar, vilket tog
märket upp till tredje plats i statistiken över bilförsäljningen i USA, efter Chevrolet
och Ford, och petade därmed ner Plymouth, som de senaste 20 åren legat trea.

24 juni 2011

Dagmar Bumpers


Under större delen av femtiotalet hade Cadillac väldigt framträdande stötfångarhorn, som av folkhumorn döptes till Dagmar Bumpers, eller Dagmars, efter en amerikansk TV-stjärna med ett fördelaktigt yttre.

Det fanns fler amerikanska bilmodeller, till exempel Buick och Mercury som på några årsmodeller hade liknande form på sina stötfångare men de på Cadillac var störst, särskilt under åren 1954-57.

Dagmar hette egentligen Virginia Ruth Egnor och var med i TV-programmet "Broadway Open House", där hon gestaltade Dagmar, en dum blondin som med urringade klänningar eller tajta jumprar gjorde stor succé.







Till 1958 hade tuttarna krympt till ett minimum och året efter var de helt borta.

Hot Rod Race

En målning från 1976 av konstnären Robert Williams.

23 juni 2011

Midsommar i Säter, 1965

Mulet väder och kväll. En Ford rullar sakta genom en camping i Dalarna.
Året är 1965 och några raggare har återigen samlats för att fira midsommar.

Bakom ratten på Forden sitter en 23-årig kille. Leif heter han. Av somliga kallad Raggar-Leif,
andra säger Gusselby-Leif. Bilen ser lite egendomlig ut. Är det en äkta cab, en Sunliner?
Och är det en '58, som man kan tro när man ser fronten? Titta på kromlisten på skärmen
snett bakom Leifs vänstra axel. Den ser ut att komma från en 1957 Fairlane Club Victoria,
som var en tvådörrars hardtop. Är det fråga om en 1958 Sunliner med lister från '57 eller
är det en hardtop från 1957 med '58 front och avkapat tak? Jag måste fråga Leif, nästa
gång jag träffar på honom, hur det egentligen låg till med den där bilen.

Här är en Ford till och det ser ut att vara en '55 Fairlane Victoria.
De två damerna på motorhuven är från Storå och heter Helena och Liisa.

22 juni 2011

Du Pont Car Wax

Tillhör du skaran av bilägare som har en blank lack på din bil?
Då vet du hur svårt det är att hålla den blank också. Själv har
jag inte sådana delikata problem att tänka på men om jag nu
hade en blank och fin bil skulle jag nog prova Du Pont's bilvax.

19 juni 2011

Stars and Cars - Anita och Televinken

1964 dök Anita och Televinken upp i de svenska TV-rutorna för första gången. Ofta lärde de
oss barn hur vi skulle bete oss i trafiken. Men vad för bil sitter de i då? Jo, en Renault 4.

I år är det 50 år sen Renault 4 presenterades.

Det var i juli 1961, på bilsalongen i Paris, som allmänheten fick bestifta dess bekantskap
för första gången. Att den lilla bilen skulle bli en sån succé kunde väl ingen ana men när
produktionen i Frankrike upphörde i december 1992 hade 8.135.424 exemplar byggts. Den
fortsatte dock att byggas i ett litet antal i Marocko och Slovenien under ytterligare två år.

Här i Sverige hade Renault 4 en blygsam start, 629 stycken såldes under 1962 men när
en genial annonskampanj inleddes under 1964 där bilen presenterades som en "Skrytbil"
mångdubblades försäljningen och under 1968 såldes så många som 4.552 stycken.

Jag har faktiskt provkört en Renault 4. Min sambos morbror hade en till salu för några
år sedan och vi var spekulanter på den. Två ganska skeptiska spekulanter, kan jag säga.
Tyvärr, eller ska vi säga som tur var, var den alltför risig för att det skulle bli affär men
den var ganska "intressant" att köra med sin svajiga gång och märkliga växelspaksföring.

18 juni 2011

Saab 96 och Almöbron

Bron bakom Saaben, Almöbron, invigdes 15 juni 1960 och var då världens längsta bågbro.
Den byggdes av tyska Krupp och Skånska Cementgjuteriet och ingick med två andra broar i
förbindelsen mellan Sveriges sjätte största ö Tjörn, nordväst om Göteborg, och fastlandet.

På natten till den 18 januari 1980 seglade bulkfartyget Star Clipper på brons ena bågrör på
Tjörnsidan och hela mittenpartiet av bron rasade ner över fartyget och ner i Askeröfjorden.
Innan bron efter 40 långa minuter spärrades av hann sju bilar köra utför brons kanter, falla
45 meter ner i djupet, rotera ett halvt varv och med full kraft slå i vattnet och försvinna.

Läs gärna också den fängslande historien om kvinnan som klarade sig över
bron helskinnad, bara sekunder innan den rasade. Du hittar berättelsen här.

När en ny bro stod klar ett och ett halvt år senare fick den heta Tjörnbron.

1955 Chevrolet Nomad

Häromdan körde jag om en inte alltför vanlig bil i vårt land. En '55 Chevrolet Nomad.

En mycket snygg modell som med en sänkning fram och fetare hjul fått helt rätt stuk.
Nomad var den dyraste Chevroleten 1955. En lyxig stationsvagn som tillverkades i endast
8.530 exemplar. Den kostade $2.571 som ny, vilket var $265 mer än en Bel Air convertible.

Nomadnamnet dök upp året innan som ett förslag till Corvette, av designern Harley Earl, 
och visades upp på General Motors årliga bilsalong Motorama, där konceptbilar, "drömbilar" 
och designförslag visades upp bland koncernens övriga modellutbud. Publiken gillade bilen 
och det beslutades att Nomaden skulle tillverkas men på basis av den fullstora Chevroleten.

Grundkarossen, med den lutande B-stolpen och de stora glasytorna, delades med Pontiac
som valde att kalla sin modell för Safari. Båda modellerna såldes i litet antal 1955-57.

Safarinamnet användes sedan på alla Pontiacs stationsvagnar mellan 1957-89. Nomadnamnet
däremot användes fram till 1962 och dök senare upp igen på de billigaste stationsvagnarna i
Chevelleserien 1968-72. Även en av Chevrolets vanmodeller såldes som Nomad på 70-talet.

14 juni 2011

Tvåtaktare i saltöknen

Jag hittade en rätt skön bild från Bonneville Salt Flats på en Saab 93.
Är det någon som vet något om det här förmodade rekordförsöket?
Hur fort gick det? Jag kan bara tänka mig vrålet från tvåtaktarn...

11 juni 2011

Volvo Amazon 1961

Mellan augusti 1960 och juli 1961 byggdes 29.900 Amazoner
och det var sista årsmodellen med den gamla B16-motorn.

10 juni 2011

Stars and Cars - Elvis Presley

Elvis känner de flesta igen och bilen han sitter framför är en '57 Cadillac Eldorado Seville.

Eldorado Seville byggdes 1957 i 2.100 exemplar.

Jag vet inte om det här fotot är taget i  samma bil som är på ovanstående 
bilder men det ser åtminstone ut att vara rätt årsmodell på instrumentbrädan. 


5 juni 2011

Gulf i Götlunda

Här är ett vykort på Gulfmacken i Götlunda. Eller är det tallen som är motivet?

1928 byggdes länsvägen förbi Götlunda, mellan Örebro och Arboga. Sjutton år senare,
1945, blev vägen Riksväg och fick numret 6. Rikssexan sträckte sig mellan Göteborg
och Södertälje. 1962 bytte vägen namn och upphöjdes samtidigt till Europaväg under
namnet E3/E18. Båda numren användes gemensamt mellan Örebro och Arboga. 1992
bytte E3 namn till E20 och sedan år 2000, då en ny motorväg byggdes en bit norrut, så
har vägen fått heta länsväg 572. Om allt detta vet förmodligen den här tallen ingenting,
trots att den stått där sedan början av 1600-talet. Sitt namn fick Fårtallen, enligt sägnen,
då en skock får, som tagit skydd under tallen vid ett oväder, dödades av ett blixtnedslag.
Då vägen byggdes 1928 fredades Fårtallen och har sedan dess varit ett naturminne.

På min nytagna bild har vegetationen vuxit till sig och man ser knappt macken men den finns
fortfarande där. Sen vykortet togs på sjuttiotalet har macken utökats med ett värdshus.

Både Gulf och efterföljaren Q8 har försvunnit från marknaden och nu säljs det bensin från
bolaget Pump. Värdshuset är öppet och i den gamla mackens servicehall återfinns en butik.



Classic Motor Festival i Ånnaboda

Igår rullade jag iväg mot Ånnaboda för att titta på gamla fordon. För min del var det tio år 
sen jag senast besökte den här träffen och det var inte så mycket som hade förändrats.
Antalet fordon var lite mindre, marknaden hade krympt med en tredjedel och bestod till den
största delen av mopedgrejer och porslin. Däremot hade antalet funktionärer blivit fler.

Funktionärer som, med sina rödfärgade spadar och gröna eller orange västar, dirigerade besökarna än hit, än dit. Istället för att låta bilarna parkera allt eftersom de anlände skulle man parkera i olika snålt tilltagna rutor. Saab för sig, Volvo Amazon för sig och PV för sig.
Nerikes fordonshistoriker hade sin plats, Nerikes historiska fordon en annan och så vidare
i all oändlighet. Problemen uppstod då någon stackare parkerade fel och blev tvingad till en förflyttning. Jag kan till viss del förstå upplägget med olika avdelningar, vissa märkestrogna vill ju absolut inte parkera bredvid något annat märke men då krävs mer utrymme än vad som finns på det här natursköna området.

En av de mer udda bilarna i Ånnaboda var denna Steyr Puch från 1938.

Denna engelska Riley var i ett mycket fint skick med en utsökt lackering.

Den något överentusiastiske speakern Lasse Lindström påstod att det var mycket jobb
kvar på detta renoveringsobjekt. Många av veteranbilsmänniskorna förstår inte eller vill
inte förstå att det finns oliktänkande människor som vill ha sina bilar på det här viset.