6 november 2011

Barndomens TV

Min bror skrev i en kommentar till ett tidigare TV-inlägg om våran gamla DUX.
Jag lyckades hitta en bild på en likadan på en auktionssajt. Tyvärr var annonsen
gammal, annars hade jag lagt ett bud på den. Det är så här en TV-möbel ska se ut.

Enligt vad jag minns vad farsan sa, köptes TV:n på grund av OS i Rom 1960.
Skrotades inte förrän 1976, då vi blev med färg-TV, lagom till OS i Montreal.
I den kunde man se allt, från Hylands Hörna och Tipsextra till Onedinlinjen.

Vi hade, precis som alla andra, en särskild burk ovanpå TV:n. En TV2-konverter. 
Den gjorde att man från slutet av 1969 kunde se på en kanal till. Det var mycket
prat om att Tvåan var vänstervriden, vilket jag som liten gosse sket fullständigt i,
bara dom visade bra barnprogram som Fem Myror, Tårtan och Från A till Ö.


8 kommentarer:

  1. Det syns ju tydligt på bilden längst ner att Tvåan var till vänster ;-)

    SvaraRadera
  2. Onedinlinjen!!!
    Den följde jag slaviskt, riktigt bra tv-serie!

    SvaraRadera
  3. Snygg möbel. Lagom till OS 1972 kom det in färgtv i vårt hus :-)

    SvaraRadera
  4. Har nog precis kommit ut nån samlingsbox med Tårtan-Doktor Krall-Privatdetektiv Kant..(diverse underliga barnprogram av Carl-Johan DeGeer!!!

    SvaraRadera
  5. Kul att du hittade en bild på en Dux! Men vi hade åtminstone en annan fyrkantig sv/vit (rödbetsat trä med cremevita reglage) innan färgteven inköptes. Den rullade bilden på och det var alltid den stackaren som satt närmast som fick gå fram och klappa till den på höger sidas nedre del så man fick ca fem minuters tittande innan rullningen började igen. Farsan prioriterade nämligen hellre inköp av radiostyrda modellflygplan och LP-skivor med Claus Wunderlich...

    SvaraRadera
  6. TV-2 tillsats! det hade min första TV som jag fick av mormor när hon bytte. har inte sett en sån tillsats sen dess, 99,9% åkte väl i sopbingen...

    SvaraRadera
  7. ..Ja tillsatser e farligt!!!...har jag hört!

    SvaraRadera
  8. Min morfar hade en liknande tv, min mamma har byggt om skåpet så det är nu förvaring för porslin med sammet på hyllorna :)

    SvaraRadera