23 september 2011

Fyffes bananer

Man lär sig så mycket onödigt när man bloggar.
Följande snappade jag upp när jag googlade lite när jag
egentligen bara skulle lägga upp en reklambild från 60-talet.

Världens första fruktvarumärke var Fyffes och var från början brittiskt.
Företaget började 1888 som E.W. Fyffe Son & Co. som importerade det
första kommersiella partiet bananer till Storbritannien från Kanarieöarna.
1929 blev Fyffes sålunda ett varumärke för bananer men eftersom bolaget
redan 1913 blev uppköpta av amerikanska United Fruit Company byttes
varumärket ut mot Chiquita 1966, då det namnet redan användes i USA.

Så här såg det ut när svenska Banan-Kompaniet AB 
bytte ut reklamskyltarna på sina järnvägsvagnar.

Hur ska man förresten uttala ordet "Fyffes" ?
Som det stavas eller ska man säga "Fajfs" ?
Det är ju svårt nog att uttala "Chiquita"...

6 kommentarer:

  1. Bananreklam där kvinnor äter banan har jag alltid uppfattat som ganska skyldigt - alltså raka motsatsen till oskyldigt? Bananen väcker den kvinnliga åtrån, eller..? Det är ju bara tramsigt och dumt.

    Men nu som "historisk" reklam är det intressant och har högt kultvärde!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickan på bananreklamen heter Ewa Aulin, 16 år och blev Miss Teen International 1966 vid en tävling i USA.Samma år blev Margaretha Arvidsson, 18 år Miss Universum i Miami beach / Florida.

      Radera
    2. Tack för den infon. Intressant!

      Radera
  2. "Fyffes" uttalas givetvis som det stavas. Sverige var inte särskilt engelskkunigt på den tiden.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med LarsW, Fyffes var ju nästan det första ordet jag läste när jag väl lärt mig tricket och började läsa något som inte stod i läseboken. Jag undrade länge vem denne Fyffe var som endast var förknippad med sina bananer.

    Mormor berättade om när den första bananbåten kom till Sverige efter krigsslutet och hur reaktionen var på min mamma när hon som 10-åring fick smaka sitt livs första banan.

    SvaraRadera