2 april 2011

Volvo 1971

Här är delar av modellprogrammet hos Volvo för 40 år sedan.

6 kommentarer:

  1. Ojoj du kan tro att den blåmetallic GL modellen stod högt i kurs på den tiden då jag tog körkort. Nu blev det inte GL för bensinkrisen var realitet och en GL med insprutning de drog hur mycket bränsle som helst, sa de.

    SvaraRadera
  2. Snygga bilar drar mycket bensin :)
    Skulle faktiskt kunna tänka mig en 144 GL, fast gärna en '72 med kort spak

    SvaraRadera
  3. Bilden är nog inte avsedd för den svenska marknaden då jag har för mig att endast 142 GL fanns här. Det var först -73 som 144 GL började säljas i Sverige.

    Jag skulle inte tacka nej till 144 GL, heller. 71:an har snyggare dörrhandtag, men 72:an har ju kortspak - spörtigt värre!

    SvaraRadera
  4. Tack Bilspanaren, hade ingen aning om hur det låg till med just 144 GL.
    Jag sjäv har haft en '72 142 GL för ca 20 år sen

    SvaraRadera
  5. Tack själv, jag visste inte att 144 GL fanns 1971 förrän jag såg bilden!

    SvaraRadera
  6. 72:a är den snygaste Volvon tycker jag. Gammal Grill infällda handtag och kort spak...

    SvaraRadera