12 januari 2011

Chevrolet 1954

 Hösten 1953 hos Kaufmann Chevrolet i New York.
I skyltfönstret kan man läsa att de nya '54:orna kostar från 1.595 dollar.

Den enklaste modellen, en "One-Fifty Utility Sedan", hade inget
baksäte och såldes främst till handelsresande och andra som behövde
ett stort bagageutrymme men inte ville köpa de dyra stationsvagnarna.

Ville man åka sportigt men ändå hålla sig till Chevrolet kunde man handla
en Corvette för 2.774 dollar, vilket var dyrt. Mycket riktigt blev 1.077
av de 3.640 byggda Corvette '54:orna aldrig sålda innan året var slut.

Billigare vindrufs i håret fick man i Bel Air Convertible som
kostade 2.165 dollar. Reklamen på högra bilden stämmer inte
riktigt. Chevrolet sålde drygt 200.000 bilar mindre än året före
men man lyckades ändå bygga drygt 1,1 miljoner personbilar 1954.


En av mina bloggkolleger, Karlsson, åker denna "Two-Ten Four Door Sedan".

2 kommentarer:

  1. Utility Sedanen med bara två dörrar verkar ganska opraktisk.
    Men annars är -54:an en väldigt trevlig och snygg modell. Säger en som inte är helt ojävig. :)

    SvaraRadera
  2. Det är en snygg vagn, Karlsson.
    Jag tog tillfället i akt och lade till din gröna i inlägget :)

    SvaraRadera