21 januari 2011

Bilar och piprökare

När såg du en piprökande bilförare senast?

Reklam för en Saab 93B 1958.
Keps och pipa känns rätt gubbigt idag.

Hos Farbror Sid hittade jag denna piprökare på semester 
i en Volvo 144. Resten av hans familj njuter av alpluften.

Fiat 1100 är en bil för män. För att visa hur manlig används både pipa och keps.

Här är kepsen utbytt mot hatt men pipan är kvar.
Någon som kan identifiera bilen som den piprökande mannen tvättar?
Jag kan det inte men den påminner om Nash 1942.


Ni hittar fler piprökare hos Musselsoppans vänner.

9 kommentarer:

  1. Fy f*n så bra! Och tack för reklamen :) Den där översta knycker jag direkt till Klaschen till att börja med. Gubbigt och bra!

    SvaraRadera
  2. Aha... en ny kategori, trevligt!

    SvaraRadera
  3. Larsson slutade med pipa år 2000 - kepsen hänger dock med än... men så är man ju gubbe med...

    SvaraRadera
  4. Tror på Studebaker Champion.

    SvaraRadera
  5. Jag undrar om inte gubbattributen är på väg tillbaka? Se på modet - 50-talet är modernt! Kepsar och stringhyllor, det är bara en tidsfråga innan pipan kommer fram också!

    SvaraRadera
  6. Bäste herr Felix! Låt mig med kraft poängtera att dessa manliga attribut - som i sammanhanget så nedsättande kallas "gubbatribut" - aldrig någonsin har varit omoderna... åtminstone inte i Larsson värld.

    SvaraRadera
  7. Högt ärade hr. Larsson!

    För mig är inte gubbe nödvändigtvis något nedsättande. Jag är själv en gubbe i vardande, ofta klädd i skjorta och cardigan med armbågslappar och med brun keps på huvudet.
    Det jag menar är att även s.k. "hipsters" börjar ta till sig dessa attribut och göra dem till sina.

    SvaraRadera
  8. Högt ärade hrr Larsson och Felix!
    Var hittar man dessa kepsar?
    Som 45-åring är jag ju varken född med keps eller hittar till någon "hip" butik med aktuellt herrmode.

    SvaraRadera
  9. GP: H&M hade ett antal för några månader sedan, vet jag.

    SvaraRadera