30 september 2010

Stars and Cars - James Dean

I dag är det 55 år sen James Dean körde ihjäl sig längs väg 466 i
närheten av Cholame, Californien. Han var på väg till en biltävling
i Salinas, 20 mil söder om San Fransisco, i sin Porsche 550 Spyder
då han kolliderade med en '50 Ford Custom Tudor Coupé som
kördes av en 23-årig student vid namn Donald Turnupseed.

De här bilderna togs på James Dean och hans Porsche bara några timmar innan olyckan.
1955 Ford Country Squiren som står bakom kördes av den legendariske stuntföraren
Bill Hickman. Det var meningen att Forden skulle dra Porschen på släpvagnen till Salinas
men Dean ville bekanta sig lite mer med bilen före tävlingen. Sen gick det som det gick.

En vecka före hade Dean samtalat med skådespelaren
Alec Guinness. Han avrådde Dean från att köra racing:
- "Get rid of that car. You'll be found dead in a week".
James Dean blev 24 år.

29 september 2010

Allt för motoristen hos Esso

Snart är den första köldknäppen här.
Har Ni kollat frostskyddet och batteriets kondition på Er vagn?
Om inte, gör det hos Esso!

Här är ett urval av några Esso-stationer från norr till söder.
Kanske någon station ligger på lämpligt avstånd från Er?

Esso Arvidsjaur

Esso Västerås

Esso Borås

Esso Snapparp

Happy birthday, Jerry Lee Lewis! Igen...

Födelsedagarna duggar tätt i musikbranschen.
Miljövänlig som jag är återvinner jag en två år gammal bloggning:

Grattis Jerry Lee Lewis på 73 ... 75-årsdagen!
Här spelar han "Great Balls of Fire" i ett klipp från 1957.

28 september 2010

Grattis Helen Shapiro!

I dag fyller den brittiska sångerskan Helen Shapiro 64 år.

Helen började sjunga som barn och i skolan kallades hon för
mistluren för sin starka djupa röst. Hon debuterade på skiva som
14-åring den 10 februari 1961 med "Don't Treat Me Like A Child"
och den hamnade som bäst på en tredjeplats på Englandslistan.



Lagom till hennes 15-årsdag släpptes hennes största hit,
"Walking Back To Happiness" som blev en storsäljare och
en Englandsetta. I Sverige blev den sexa på Tio-i-Topp.
Sedan följde en lång rad hits på singel-, EP- och LP-skivor.



När hon åkte på Englandsturné i februari 1963 var The Beatles
förband åt henne. De skrev låten "Misery" för Helen men skivbolaget
tackade nej innan hon ens fått provlyssna på låten. I mitten av 60-talet
dalade hennes popkarriär och hon gick över till att sjunga jazz och gospel.

27 september 2010

Gulf i Stocksund

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, då den är scannad ur en gammal
tidning men jag tycker den här macken är värd att visas upp ändå. Jag har
fått uppgifter om att den här tjusiga macken stod i Mörby, alltså området
strax intill norr om Stockholm, men tidningen uppgav alltså Stocksund som ort.
Så här borde fler bensinbolag bygga sina mackar. Skärmtaket är i mitt tycke 
helt perfekt, jag undrar om Gulfbokstäverna i taket var belysta? Hoppas det. 

26 september 2010

Raggare i Midnattssolsrallyt 1960

I 1960 års Midnattssolsrally deltog två raggarbilar. Två av Stockholms
raggarklubbar ställde upp med varsin bil. En Pontiac från Car Angels och
en '55 Ford Customline från Teddy Boys. På nionde specialsträckan blev
Pontiacen tvingad att bryta på grund av ett tappat hjul. Forden och dess
besättning klarade sig hela vägen i mål och kom på 13:e plats i sin klass.
Läs mer om Midnattssolsrallyt 1950 - 64 på sidan Taksökare och hasplåt.

25 september 2010

Den 26 september 1966 lanserades Chevrolet Camaro.

Den gick att få som cabriolet och sportcoupé och
hade ett flertal motor- och utrustningsalternativ.

Inte riktigt lika populär som konkurrenten Ford Mustang
men 221.306 exemplar tillverkades ändå det första året.

Hvornaar smager en Tuborg bedst? - Hvergang!

I mitten av sjuttiotalet samlade jag på ölburkar. Kom väl upp i 200
stycken olika burkar ungefär. Det var väl inte så populärt hos morsan,
speciellt inte sen vår katt en natt rev ner den mödosamt uppstaplade
pyramiden av burkar jag hade på mitt rum. Det skramlade rätt bra.

En av de mer udda ölburksetiketterna men samtidigt den mest kända
hade Tuborg med teckningen av den danske tecknaren Storm P som
föreställde några luffare och deras smått odödliga konversation:

- " Du Perikles - Ka' du sige mig -
hvornaar smager en Tuborg bedst?"
- "Hvergang!"

24 september 2010

Blaupunkt, Sveriges mest köpta bilradio

1923 startade den tyska tillverkaren av bilelektriska komponenter Bosch
ett dotterbolag med tillverkning av radioapparater och annan hemelektronik.
Bolaget hette Ideal och klistrade runda blå klisterlappar på produkterna vid
kvalitetskontrollen för att visa att de var godkända. Till slut var det den blåa
punkten kunderna frågade efter och 1938 bytte företaget namn till Blaupunkt.

Pontiac Bonneville Limousine 1963

Sådana här bilarna görs inte längre.
De är tillräckligt långa som dom är...

23 september 2010

Marsansås

Nu är det dags att ge sig ut och palla äpplen.
Gör en äppelkaka och servera med marsansås.

Äppelpaj eller äppelkaka? Inte någon större skillnad, tycker jag, men gott är det.
Dessutom är det ju faktiskt vaniljsåsen som är godast.

22 september 2010

Stars and Cars - The Misfits

Ett foto ur filmen The Misfits från 1961, Marilyn Monroe och Clark Gable sitter i
en Chrysler Windsor Town & Country från 1957, och pratar med Montgomery Clift.

Både Clark Gable och Marilyn Monroe framträdde här på vita duken för sista gången.
Gable fick en hjärtattack två dagar efter inspelningen och dog en vecka senare och
Monroe spelade med i en film till som aldrig färdigställdes då hon avled ett år senare.

Varken Monroe eller Montgomery Clift gillade den här filmen.
Fem år senare, på kvällen den 22 juli 1966, gick The Misfits,
eller De Missanpassade som filmen hette i Sverige, på TV.
Montgomery Clifts betjänt frågade om Clift ville se den.
- "Absolut inte!", svarade han och gick och la sig och sov.
Under natten avled även han i en hjärtattack.

Här är ett klipp ur filmen där de åker runt i Chryslern och
tar ett par järn tillsammans med Thelma Ritter och Eli Wallach.



21 september 2010

Renault Frégate

Starchief hade en Esso-annons i sitt senaste inlägg
och undrade vad det var för bil som syntes i den
vilket gav mig en anledning att blogga lite franskt.

Den Upplandsregistrerade bilen är en Renault Frégate.

Renault Frégate visades första gången på bilsalongen i Paris 1950 men inte förrän i
november '51 började leveranserna till försäljarna. Den var, med Renaultmått mätt,
ganska stor, 4.70m lång och 1.72m bred och hade en fyrcylindrig motor på två liter.

De olika utrustningsnivåerna på bilen gavs olika namn. Affairs, Amiral och lyxigast var
Grand Pavois. Stationsvagnen kallades Domaine och modellen med automatlåda Transfluid.

Fram till 1960 då modellen lades ner byggdes 163.383 exemplar
samt, av fristående karossbyggare, några cabrioleter och coupéer.




20 september 2010

Är Saab en svensk bil?

Hur svensk är en Saab egentligen?
Svårt att veta men trots utländskt ägande så
byggs fortfarande bilarna i Sverige av svenskar.

19 september 2010

Pontiacs and scallops

Scannat ur Classicbörsen nr. 2, 2009.
Text och bild: Lars-Åke Krantz
Dubbelklicka bilderna för att se och läsa i stort format.


Jaguar XK-E och Grumman F9 Cougar

Grumman F9 Cougar var ett hangarfartygsbaserat jaktplan som flög första
gången 1951 och användes av US Navy till mitten av 60-talet. Flygplanet på
bilden, en F9F-8T, var ett tvåsitsigt skolflygplan och tillhörde Blue Angels,
vilket var amerikanska flottans uppvisnings- och precisionsflygningsteam.

Första generationens Jaguar E-Type, eller XK-E som den hette i USA,
hade en 3,8-liters sexa och byggdes från mars 1961 till september 1964
i 15.490 exemplar, fördelade på 7.820 cabrioleter och 7.670 Coupéer.

Däremot har jag ingen aning om vem damen på bilden är...
Bildtack till Karlsson

Motell Gyllene Renen i Duved

Att namnge motell längs de svenska vägarna är lätt. Det är bara att sätta
ordet "Gyllene" först och sen lägga till ett substantiv i bestämd form efteråt.
Förutom Gyllene Uttern, Rasten, Ratten och Bägaren finns även några hotell
som anser sig vara gyllene. Här är Jämtlands bidrag. Motell Gyllene Renen.

Det här motellet med Essomack kunde man stanna till på om man åkte E75 genom Duved.

Motellet finns kvar där än idag. Visserligen har macken blivit degraderad till
automatstation men tanka kan man än. Den nedersta, moderna bilden kommer
från en nystartad blogg med gamla och nya bensinmackar som ett av ämnena.
Bloggaren kallar sig Imperial58 och kommer från just Duved. Gör ett besök
hos honom och kolla in läget bland mackarna i Jämtland. Imperial58

18 september 2010

En Ford Taunus på Koppartrans i Falun

Den här macken har tidigare figurerat här på bloggen och här
kommer en bild till, nu med en Ford Taunus vid pumparna.

Den nya Ford Taunus 17M, internt kallad P3, presenterades på hösten 1960.
I Tyskland fick den snabbt smeknamnet Badewanne - badkaret - för sin lite
annorlunda design, signerad tyska Fords designchef Uwe Bahnsen och hans
kollega Wesley Dahlberg som lånats över från Detroit för "Projekt Adria",
som var arbetsnamnet för P3, som skulle föra tyska Ford in i 1960-talet.

Modellen mottogs väl av bilköparna. Under de fyra år modellen fanns byggdes
669.731 exemplar. Av dom var 86.010 kombi. Dessutom byggdes drygt 100 st.
cabrioleter av fristående karossbyggare samt en handfull coupéer och pickuper.

I början av 60-talet låg Ford Taunus 17M på en sjätteplats i den svenska
försäljningsstatistiken. Under 1961 registrerades 7.444 sedaner och 1.355
kombi och för 1962 var siffrorna 10.096 respektive 1.601. Endast ett fåtal
av dessa finns kvar i trafik. Cancerdöden i form av rost tog kål på de flesta.

Ford Taunus Kombi

Jag återupptar den sporadiska tråden om min barndoms bilar.

När farsan till slut kom på att Anglian var lite väl liten för en trebarnsfamilj med villa så blev nästa bil en lite större kombi. Tyvärr en Ford igen. En Taunus 17M Turnier, som kombimodellen kallades. Den var röd och var av 1961 års modell.
Baklyktorna satt uppe vid taket vilket gav den ett något naket utseende bakifrån.

I mitt högra ögonbryn finns fortfarande, knappt synligt, ett ärr efter en närkontakt med instrumentbrädan på Taunusen. Jag stod som vanligt på bakgolvet och kikade fram mellan framsätena då en kraftig inbromsning resulterade i en luftfärd för mig, en u-sväng för farsan och transport till lasarettets akutintag för tre stygn. Barnsitsar och säkerhetsbälten var ännu inte obligatoriska i familjebilar.

Den mest minnesvärda resan i Taunusen var däremot den sista. På väg till Wessels för storhandling började det plötsligt knacka i motorn för att ögonblicket senare, på långa rakan vid Hovsta, skramla till ordentligt. Den tystnad som därpå åtföljde avbröts bara av farsans rikhaltiga förråd av svordomar.
Vi stannade till i vägkanten och motorhuven slets upp. En stor svart rökplym reste sig mot skyn och syntes vida omkring vilket gav brandkåren i närbelägna Lillån anledning att rycka ut. De kom och sprutade på nåt pulver och när röken senare skingrats konstaterades att en kolv trängt ut genom motorblocket.
Hur vi sen tog oss till Örebro kommer jag inte ihåg men hemfärden skedde med rälsbuss.

Plymouth Barracuda 1967

Förmodligen fotograferad i skogarna runt Nyköping står här Plymouths nya Barracuda.

Barracudan som modell kom redan 1964 och var då en Valiant med kupétak och en
gigantisk bakruta. 1967 års Barracuda delade grundstomme med Valiant men hade
ett eget, sportigt utseende. Den gick att få i flera olika alternativ i tre karosstyper,
hardtop, cabriolet och fastback. Motoralternativen började med en 145-hästars sexa,
via två versioner av den lilla V8:an på 273 kubiktum, upp till en 383" bigblockmotor
på 280 hästkrafter. Fastbackkarossen på bilden var snyggast, mest populär och den
byggdes i hela 30.110 exemplar och några stycken, kanske 20, såldes nya i Sverige.

17 september 2010

Äntligen fredag!

För att citera en numera pensionerad arbetskollega:
- "I dag är det fredag. Då får man dricka brännvin!"
Vodka, fruktsoda, krossad is och en limeklyfta.
Smakar lika bra som det låter. Trevlig kväll!

16 september 2010

Mackspaning i Leksand


Strax söder om bron över Österdalälven i Leksand,
längs gamla Rikstolvan, ligger/låg tre mackar på rad.

Shellmacken som byggdes 1928 finns dessvärre inte längre.
När jag åkte förbi var bara skärmtaket kvar. Allt annat var borta.

Jag vet inte när Skoglunds Ring- & Bensinservice startades men
det låter som mitten av femtiotalet. Från början var det i alla fall
Essos bensin i pumparna. Nu får man nöja sig med soppa från St1.
Tyvärr fick jag inte se den snygga neonskylten på husgaveln lysa.

Strax intill ligger den här gamla macken, som av färgerna att döma,
en gång varit en Texaco/Caltex-station. Någon som vet mer exakt?

14 september 2010

Mer - För god att kolsyra

Under 1961 började Bjäre industrier i Kristianstad att på prov tillverka Mer.
Idén till att göra en stilldrink, alltså en läskedryck utan kolsyra, hade man fått
från USA. Efter en testperiod i Skåne lanserades Mer i resten av Sverige 1963.

De första åren såldes Mer i en kort och tjock flaska men 1967 relanserades
drycken i en smal designad flaska med svart etikett och försäljningen tog
fart ordentligt, mycket tack vare en enkel och genial slogan som höll länge;

"Mer - För god att kolsyra".



13 september 2010

Michelingubben

En av de mest lyckade reklamgrejerna torde vara Michelingubben.

Utanför gummiverkstan i Hallsberg finns det en i kolossalformat.

Redan 1898 lanserades Michelingubben, eller Bibendum,
som den heter i Frankrike och i stora delar av världen.

12 september 2010

Fortkörning

- "Det är söndag eftermiddag, jag går strax av mitt pass
och har egentligen inte lust med det här pappersarbetet
men om du ger mig en bra anledning till varför du körde
för fort så låter jag bli att skriva och du kan åka utan böter.
- "Min fru lämnade mig förra veckan för en polis, och nu
trodde jag att det var han som ville lämna tillbaka henne.