30 juni 2010

Bensinbolaget Fina

Fina, det belgiska oljebolaget, etablerades i Sverige 1955
och sålde i början mest eldningsolja. Inte förrän 1970
påbörjade man utbyggnaden av bensinstationer.

1973 hade man startat 42 bensinstationer och förvärvade
bl.a. ett antal Uno-X-märkta stationer i Norrland.

Man hade som mest 120 stationer,
flera av dom med dessa säregna skärmtak.

Finas automatstationer med några öres billigare bensin,
kallades MacFina. Svenska Fina såldes 1984 till det
statliga Swedish Petroleum som senare gick upp i OK.

De Fina bilderna har jag hittat hos FLAK.

29 juni 2010

Simca Vedette på IC i Avesta

Tre käcka gossar tvättar rutor och kontrollerar lufttrycket i däcken
på en Simca Vedette i Avesta, någon på våren 1959. Man kan även se
på pumpen att de fyllt 20,3 liter premiumbensin till priset av 15 kronor.
Vedettens röda saluvagnsskylt skvallrar om att bilen är så gott som ny.

Här är en annan vinkel där man ser både macken och Vedetten.

Vedette debuterade hos franska Ford 1948 och hade en V8 från amerikanska
Ford. Fabriken såldes 1954 till Simca och med den Vedetteproduktionen.
Samma år kom Vedette i ny kaross men hade fortfarande Fords sidventils
V8 på drygt 80 hästar. Modellnamnen var Regence, Versailles och Marly.

1958 omarbetades karossen rejält med fenor och panoramaruta,
enligt rådande bilmode, och man bytte modellnamnen till Chambord
och Beaulieu, medan stationsvagnen fortfarande kallades Marly.

Det fanns även en lyxversion av Vedette, Presidence.

Den hade bl.a utanpåliggande reservhjul, dubbla avgasrör och var oftast
lackerad i svart. Såldes mest till franska höjdare, bl.a hade den franske
presidenten Charles DeGaulle en specialbyggd fyrdörrars cabriolet.

1961 lades produktionen av Vedette ner i Frankrike, efter 173.288 exemplar
men fortsatte i Brasilien under några år, fram till 1965, då den omarbetades
till, den för oss svenskar nästintill okända, Simca Esplanada.

27 juni 2010

Stars and Cars - Roger Moore

I 118 avsnitt, mellan 1962-69, av TV-serien Helgonet åkte Roger Moore
runt i en vit Volvo P1800. Inte konstigt att han behövde tanka ibland.
Moore hade inte bara en P1800 under de här åren, utan fem stycken.

I TV-serien Snobbar som jobbar åkte Roger Moore en Aston Martin.
En 1969 års DBS med sexa men med V8-modellens fälgar och emblem.

Till skillnad mot alla de andra Bondskådespelarna åkte
Moore inte Aston Martin i någon av sina sju Bondfilmer.
I två av filmerna åkte han istället Lotus Esprit.

Den bästa oljan för Din motor

26 juni 2010

Midsommar

Så här försökte man sälja Volvo PV 444L i USA 1957.
Ett par i folkdräkt, fiolspel och en midsommarstång.
Säkert väldigt exotiskt för en amerikan.

Stars and Cars - Peter Sellers

Peter Sellers hade flera exklusiva bilar, bl.a Rolls Royce och
några Ferraris. Här är han med en av dom, en Ferrari 275 GTB.

Den tillverkades mellan 1964-68 i 748 exemplar.

24 juni 2010

Midsommar i Rättvik - På 80-talet. Del 2

Efter fjolårets succé kommer här lite mer bilder från 80-talets
midsommarfirande i Dalarna. De här är från 1985, och är,
likt de förra bilderna, tagna på Siljanscampingen.

En kille som kallades Fido får personifiera den svenska
midsommaren. Raggarbil och krans i håret är helt rätt.

En '65 Cadillac Calais var det årets transportmedel
för mig och ett flertal andra, däribland Putte.

På vägen tvärs genom campingen var det alltid full trafik på folk.
Till vänster Roger och Hasse från Arboga och till höger Urban.

En vy över tältlägret. Familjerna med
husvagnar låg i andra änden av campingen.

Samlingspunkten var campingens kiosk. Till höger ses Helge, ägaren till
Cadillacen som syns på flera av bilderna, i samspråk med en kul typ, som
raskt döptes till Frasse, p.g.a likheten med en figur ur TV-serien Tårtan.

Här är fler gamla Lindesbergskompisar. Blondinen
i baksätet, Ullis, har bidragit med dessa bilder.
Skönheten som får sig en kram av mig heter Anneli.

Det är fler bilder i videon, som självklart har
en passande låt. "Dalatwist" med Thore Skogman.

Trevlig midsommar på er, allihop!

23 juni 2010

Nynäs i Hosta

Jag tog en sväng med bilen för några timmar sen
och hamnade till slut på Nynäsmacken i Hosta.

Det var kö till pumparna och kö till Babsans Fik.

Årets nytillskott av mackföreståndaren Bosse Norman var den
gamla Shellmacken som hämtats från grannbyn Ullersätter.
Dieselpumpen, en Star 107 från Ljungmans, var målad i
BP:s färger men har tidigare stått på en Finamack.

Här är några av alla fordon som besökte Nostalgibyn i Hosta.
För er som ännu inte varit där kan jag rekommendera ett besök.

22 juni 2010

Motell Vätterleden by night

Nattutsikt över E4:an och Jönköping,
några kilometer söder om Motell Vätterleden.

Undrar vad det var för folk som stannade till mitt i natten, någon
gång på senare hälften av sextiotalet? Handelsresande, disponenter,
kamrerer eller någon ingenjör? Det var ju några av yrkena som fanns
då. Relativt nya bilar står parkerade där i alla fall, så det var säkert
inga ungdomar som var ute efter kaffe, räkmackor och flipperspel.
Fr.v, en Vauxhall Cresta '62-'65, Chevrolet Impala '65, en Volvo
Amazon, kanske en '65:a som var toppåret med 119.000 tillverkade.
Vidare en Opel Rekord coupé, '64-66, ytterligare en Opel,
en Rekord 1961-62 och längst till höger en Volvo PV 544.
I vilket fall som helst, statistiskt sett, den av bilarna på bilden
som har haft störst chans att överleva in i våra dagar är Amazonen.

Av 297.000 sålda Amazoner i Sverige, mellan 1956-70, finns det ca 35.000
kvar i registret. Man räknar med att åtminstone 15.000 rullar fortfarande.

21 juni 2010

Caltex Österplan - Örebro

I korsningen Norrköpingsvägen och Restalundsgatan fanns
1960 en Caltexmack. Pumparna skymtar till vänster.

Samma vy fast 50 år senare. Som de flesta andra Caltexstationer,
de som ännu inte rivits, blev det här Texaco 1967 och Preem 1997.

Nu är här en automatstation i Preem's regi.
I lokalerna huserar en biluthyrningsfirma.
Alldeles intill ligger Deiles Gatukök.

20 juni 2010

Raggare i Lindesberg, sommaren 1994

Jag satt och kollade runt lite på nätet igår, eftersom det bara var skräp på TV, och plötsligt
hajade jag till. Där fanns en liten fotoserie kallad "Raggare" från en fotograf som heter
Tomas Holmqvist och minsann, kände jag inte igen några av "raggarna". Jag har inget
minne av att vi hade ännu en fotograf med oss den här kvällen. Trodde det bara var jag
som hade med mig kameran. Så här följer våra bilder från en kväll i Lindesberg 1994.
Eftersom Tomas fotograferade i svartvitt lät jag mina bilder också bli svartvita.

Jonas mekade lite på sin Plymouth och provkörde en sväng innan kvällens chaufför tog vid.

På stan var det full fart. Gusselby-Leif, i en Kirunacabbad
Valiant '66, och Örjan, i en '58 Buick Special, var några
av de som också gled runt i sina bilar på Kristinavägen.

Det var fler som var ute och släckte törsten den här kvällen.

Kvällens chaufför Micke sitter på bakluckan. Johan, Jonas och jag tar varsin drink.

Att hänga ut genom varsin sidoruta, skåla och låta någon
på andra sidan bilen ta ett foto är extra kul. När mörkret
föll tog Hans en sista sväng med sin '58 Opel Rekord.

Vi andra fortsatte att festa ett par timmar till. Varför Jeppe måste
stå på bakluckan och pinka på vägen vet förmodligen bara han själv...

Framåt småtimmarna blev de flesta trötta. En skön säng väntar efter en hård kväll.