30 maj 2010

Stars and Cars - Elvis Presley

Här är Elvis på väg hem efter att ha varit i Tyskland och gjort sin
militärtjänst. Den 7 mars 1960 hämtade Police Captain Fred Woodward
upp Elvis vid The Memphis Union Station i sin snutbil, en Chevrolet
av 1959 års modell, för vidare befordran mot Elvis hem, Graceland.

Fjorton dar senare går Elvis in i studion. På några dagar sjunger
han in material för LP:n "Elvis is back!" som släpps den 8 april
1960. Det var hans tionde LP och den första skivan med Elvis som
släpps helt i stereo. Här är spår 1 på A-sidan, "Make Me Know It".



29 maj 2010

Folkvagnsbussen

Hoppsan! Här gällde det att snabbt dra åt sig fötterna vid
en kollision. Deformationszonerna på bilar uppfanns långt
senare än VW-bussarna, som kom i produktion för 60 år sedan.
Mellan 1950 och 1967 byggdes uppemot 1,8 miljoner exemplar
av den första generationens VW Transporter som fanns i
flera karossvarianter, bl.a pickup med dubbelhytt.

28 maj 2010

Fler bilder ur gästboken

Det är dags att visa några bilder ur gästboken igen.
För att jag ska lyfta upp bilder till ett blogginlägg
gäller som vanligt att någon fotat sin bil vid en bensinmack.

En som var tidigt ute och fotade vid sin mack var Roland Getzmann.
Här ses han nån gång under andra världskriget sota ur gengasaggregatet
på en Ford. Macken låg i hörnet av Slottsgatan och Fredsgatan i Örebro.
Jag har visat bilder härifrån tidigare och jag kommer att visa fler,
då Anders Getzmann varit vänlig nog att maila ett helt gäng bilder
på sin fars bensinstation.

På den här f.d. BP-macken i Åsum har Elof stannat med sin '58 Pontiac Safari.
Den här bilen är till salu (om den nu inte redan blivit såld). Ni hittar mer bilder
på den och på andra Pontiacs ur Elofs samling, på hans blogg The Star Chief.

En annan av mina bloggkollegor som åker Pontiac är Sören Fjellstedt. Han beskriver sig själv som statistiknörd och det stämmer nog ganska bra. Han har sedan tidigare listor på alla registrerade veteranfordon i Sverige och Island. Häromveckan fick han tillgång till listor över gamla bilar från bilregistret i Finland också. Danmark och Norge står på tur.
Förutom sitt jobb som värderingsman av fordon skriver Sören också om jänkebilar under vinjetten "Importnytt" i tidningen Wheels. Han har även en rysk fru och det är anledningen till att vi ser hans '65 Pontiac Star Chief vid pumparna på en mack i Ryssland. För övrigt kan nämnas att Sören tankade 98 oktan. För motsvarande 6 kronor per liter...

26 maj 2010

Pontiac Catalina och Piper Tri Pacer

Pontiacs totala produktion 1962 var 521.933 bilar.
Av bildens Catalina Convertible byggdes 16.877 exemplar.
Ville man ha en lite större flygmaskin än den lilla Tri Pacern,
hade Piper även den tvåmotoriga Apache, med plats för 5 personer.


Tankar om tankning

De tre allvarsamma herrarna står säkert och svär över att
man måste öppna bagageluckan för att tanka en Folkvagn.
De får vänta till 1968 då påfyllningsröret flyttas och blir
tillgängligt bakom en liten lucka ovanför höger framskärm.

25 maj 2010

Biltvätt, del 6

Så här glad är man om man har en '48 Pontiac att tvätta.

23 maj 2010

Cruising i Lindesberg, 2010

Mycket bilar trängdes på stans gator under lördagkvällens cruising
i Lindesberg. Jag fotade inte så mycket, då jag ville koppla av
bloggandet och dricka lite öl, men en filmsnutt blev det.
Den här '57 Oldsmobilen tillhör en YouTube-kollega, Swedefirebird70.
Han hade åkt från Uppsala för att kolla in cruisingen i Linde.
Alltid roligt när folk man bara träffat via nätet kommer fram
och hör av sig. Jag åkte med en sväng i Oldsen, en fin bil.

22 maj 2010

Vårmönstringen i Lindesberg 2010

Årets upplaga av Lindesbergs Vårmönstring bjöd på
högsommarvärme, sol och massor med bilar.
Ganska mycket folk promenerade runt den kilometerlånga
travbanan bland uppskattningsvis 6-700 fordon.

Hoppas nu att det vackra vädret fortsätter
så kvällens cruising i Lindesberg blir bra.

Anna-Lena Löfgren är död


I går kväll avled Anna-Lena Löfgren, en av 60-talets populäraste
schlagersångerskor. Hennes stora genombrott kom 1962 med låten
"Regniga natt", som låg 21 veckor på Svensktoppen hösten samma år.
Den renderade hennes första guldskiva, som på den tiden betydde
100.000 exemplar. Genom åren kom hon att ha 35 låtar på
Svensktoppen och hennes största hit var Lyckliga Gatan.

21 maj 2010

Lill-Babs - Gröna, Granna, Sköna, Sanna Sommar

Jag fick nyss ett telefonsamtal. Det var Barbro...

- "Anders, kom hem nu. Jag har tråkigt!"
- "Nej, jag håller på att ge Pontiacen lite service,
det är ju Vårmönstring i Lindesberg i morgon.
Och så är det cruisingkväll efteråt.
Jag ska dricka några öl. Det är min tur nu.
Du var ju ute förra året och rumlade med grabbarna.

- "Åååh... Vad tycker du jag ska göra då?
- "Du kan väl sjunga en stump för bloggläsarna?
Ta "Gröna, Granna, Sköna, Sanna Sommar"

- "Okej. Vi ses sen. Hej då."
- "Hej då"



19 maj 2010

Volvo i Vilda Västern

Volvo byggde 30.700 145:or 1970. Här är en av dom.

18 maj 2010

Stars and Cars - Annette Funicello

Annette Funicello är en amerikansk sångerska och skådespelerska som
började sin karriär i Walt Disney's tv-serie The Mickey Mouse Club.
Hon blev snabbt populär och fick råd att skaffa sig en '57 T-bird.

I början av 60-talet spelade hon tillsammans med Frankie Avalon
in ett flertal "Beach"-filmer, som blev riktigt populära, då det
gick en våg av surf- och strandfilmer genom Hollywood.
I videon kan ni höra henne sjunga "Bikini Beach Party" från 1964.



I slutet av 80-talet drog hon sig tillbaka från
rampljuset då hon lider av MS, Multipel Skleros.

17 maj 2010

På BP för länge sedan

Undrar vad den lilla flickan har fått syn på? Helt klart nåt mer
intressant än att titta på mannen som tankar hennes fars bil.
Vem är hon? Var är dom och tankar? Vad är det för bil?
Det enda jag vet är att bilden är tagen vid en BP-mack i
mitten på femtiotalet. Flickan börjar antagligen närma sig
pensionsåldern nu. Macken är säkert riven och bilen skrotad.
De båda männen är förmodligen avlidna. Ett helt liv har gått.
Kvar finns bara den här fantastiska ögonblicksbilden.

Bild från Hebbes bildsida.
Fotograf: Rune Färdig

Pontiac Bonneville 1964

Efter en tids harvande på andra linjer körde jag post i Vasselhyttan för
några veckor sedan. Plötsligt dök det upp något nytt i en trädgård som
inte funnits där tidigare. Tvärnit med postbilen och fram med kameran.

En '64 Bonneville utan front. Krockad framtill på vänster sida
men ska renoveras, enligt ägaren. Mycket arbete återstår dock.

1964 var tredje året i rad för Pontiac med dramatiskt ökande försäljningssiffror. 
Med 715.261 sålda bilar låg man på tredje plats i USA efter Ford och Chevrolet. 
34.769 stycken var Bonneville Sports Coupe.


16 maj 2010

Ett nytt sätt att tanka...

Undrar om det går att sedeltanka längre?
Jag använder kort och det var länge sedan
jag såg en sedelautomat som var i funktion.

15 maj 2010

Porsche 356

Porsche 356 byggdes mellan 1948 och 1965 och var en sportbil baserad på Volkswagen 1200.

Hjulupphängningarna och den osynkroniserade växellådan kom direkt från Volkswagen,
medan VW-motorn trimmades med bl.a dubbla förgasare och modifierade cylinderhuvuden.
Under åren utvecklades Porsche 356 med större motorer och bättre vägegenskaper och
hade efter några år inte mycket gemensamt med den lilla VW men släktskapet syns dock.

Sammanlagt tillverkades 76.739 Porsche 356.

14 maj 2010

Della Rae - Hurry Up Summer

Jag vet i stort sett ingenting om den här sångerskan men
hon vill precis som mig att sommaren ska skynda sig på.

13 maj 2010

Fiat 600

En av min barndoms bilar var Fiat 600. Farsan hade två stycken.
Jag har inga direkta minnen av den lilla bilen förutom att man kunde
ligga i utrymmet mellan baksätet och bakrutan, precis som på VW 1200.

1955 presenterades Fiat 600 och blev en omedelbar succé. Inom ett år hade
man byggt 300.000 exemplar i Mirafiorifabriken i Turin. Den hade en svans-
motor på 22 hästar som 1960 ökades till 30. Självmordsdörrarna försvann
1964 och produktionen lades ner 1969 efter att 2.695.197 bilar tillverkats.


Fiat 600 byggdes i flera varianter. Bl.a. som en minibuss,
den egendomliga Multipla, och som en liten men snygg coupé.

Dessutom byggdes dessa små bilar på licens i
andra länder. Däribland Spanien, som Seat 600.