31 mars 2009

Den första färden

Sommaren 1976 var jag och mina föräldrar på besök hos mormor i Sollefteå. Resan upp, drygt 60 mil, företogs i en Fiat 128 och tog två dar med övernattning i tält nånstans i Hälsingland. Själva resan är väl inte så mycket att skriva om, förutom alla köerna på E4:an norr om Gävle. I stort sett hela Sverige skulle ut och åka samtidigt under industrisemestern så det var trångt här och var, där vägnätet inte hade samma standard som idag.

Väl framme vid höghuset där mormor bodde for man runt och letade efter nåt att göra. Utanför ett garage utefter Storgatan hängde några grabbar i min ålder. Jag slog mig i slang med dom och fann att de också var intresserade av raggarbilar.
Vi stod mycket och hängde och kommenterade bilarna som for förbi. Jag var fascinerad av killarnas ordval, de var ju Ångermanlänningar och pratade lite annorlunda, tyckte jag. Modeordet just då var "stygg". Fick aldrig kläm på om det var nåt postitivt men jag tror det, för en av bilarna som passerade oss var en tidig sjuttitals Mopar. Den var lila och grabbarna sa att den var stygg. Senare har jag begripit att det var en Dodge Challenger lackad i Plum Crazy, en av de starka färger som utmärkte muskelbilarna från Chrysler Corporation under några år.

En av Solleftepojkarna hade en äldre bror som var raggare. Minst sagt spännande. Han for omkring i en Chevrolet El Camino. En 60:a. Jag minns att jag var ganska fascinerad över att den var så stor. Jag hade en precis likadan, fast det var en plastbil tillverkad av norska Tomte.

En dag blev den yngre brodern och jag ombedda att hoppa in i Caminon, vi skulle hjälpa till att hämta någonting och man var ju inte sen att glida in på soffan. Det dova mullret när startnyckeln vreds om var som musik i mina öron. Än mer musik blev det när en bilstereo med kasettbandspelare sattes igång, farsan hade ju bara radio i sin sura Fiat, och öronen fladdrade på mig när skön stämsång fyllde kupén:
- "I'm gonna wake you up early, 'cause I'm gonna take a ride with you"
Det var The Hondells som sjöng Little Honda. Att det handlade om en motorcykel fattade jag inte då men det kändes helt rätt med sån musik.

Rutorna var nedvevade och vi åkte bort mot bryggeriet och lastade av några tombackar med glas och lastade på med nya drickor. Vi smågrabbar fick varsin dricka för besväret, jag tog en Troca och kompisen en Syd. Vi bytte när vi druckit halva och alltihop kändes rätt så bra. Efter en halvtimma var den första färden i en raggarbil till ända.

Det blev inget mer USA-bilsåkande den sommaren och farsans Fiat kändes ganska liten och trång när vi for söderut någon vecka senare men känslan levde kvar i flera år. Nu åker jag USA-bil och lyssnar på bra musik rätt så ofta och det enda jag saknar är väl Syd-Apelsin.

30 mars 2009

Rolls Royce och Chevrolet på Gulf

Har man en Rolls Royce förväntar man sig säkert lite extra service på bensinstationen
men att tio stycken ur personalen ska rusa ut och putsa lack och krom är väl att ta i.

Den där stackarn i Cheva '55:an får minsann ingen hjälp. Det är skillnad på folk och folk...

28 mars 2009

Tidningen Fart (med motorrevy), del IV

Högsta mode våren 1963 var en toreadormössa i mink, jacka av ozelot och byxor i brun sammet. Svarta läderstövlar och en blus från Nina Ricci toppat med en röd scarf, kanske från Hermes.

Tegelväggen fanns hur som helst i Soho, London.
Men varför i all världen knalla omkring på ett biltak?
Och dessutom på ett biltak tillhörande en rätt udda modell.








Ford Consul Classic, eller Ford Consul 315 som den hette på exportmarknaderna, lanserades 1961 och tillverkades med både två och fyra dörrar.

Den felvända bakrutan, som även fanns på den mindre Ford Anglia, var en designgimmick från den amerikanske Fordkusinen Mercury.

Med skivbromsar och dubbla strålkastare på varje sida ansåg reklamfolket att det var en säker bil. Man ansåg även att den var sportig, med sin snärtiga toppventilfyra på 57 hästar.

Lill-Babs var bara en av de svenskar som åkte Ford men hon hade den goda smaken att välja coupémodellen Ford Consul Capri.


Med sin sportiga taklinje och fenor såg Caprin bättre ut bakifrån än framifrån. Coupén fanns att få med en Cosworthmotor på 75 hästar och tillverkades fram till 1964.
Modellnamnet Capri skulle dyka upp igen 1969.

27 mars 2009

Äntligen fredag, sista delen

Det här får bli sista gången med fredagsmusik. Det är svårt att variera sig.
Jag återkommer naturligtvis med musik men kanske inte lika regelbundet.
Idag blir det svenskt för hela slanten, ja nästan i varje fall.

Den 3 November 1963 sändes den här musiksnutten i svensk TV.
Det var i ungdomsprogrammet Drop In, med programledaren 
Kersti Adams Ray, som Lill-Babs sjöng sin stora hit "Leva Livet".
Här är hon uppbackad av husbandet Telstars och Gals and Pals.
Jo, visst är det samma program som The Beatles var med i.



The Beatles spelade bland annat "She Loves You".
Det här är strax innan de blev världsberömda och
fortfarande kunde göra sig hörda på scen.



Vi måste ha lite färgfilm också. Jerry Williams har varit med förr.
Här gör han "Number One" med The Violents som stegar på rätt bra bakom.


Avslutar med en lite annorlunda film. Det här är också musik!
Jag föreslår att ni vrider upp volymen innan ni tittar på den här videon.


Trevlig helg allihop!

23 mars 2009

Biltema

Senaste katalogen från Biltema har nyligen delats ut och innehåller som vanligt en ohygglig massa grejer av mer eller mindre bra kvalitet.

1963 startade företaget i en källarlokal på Vistvägen 32 i Linköping. Sten-Åke Lindholm tyckte att det var för dyrt med reservdelar till bilar och startade postorderförsäljning i liten skala. Affärsidén hos ”Handelsbolaget BIL-TEMA”gick ut på att direktimportera reservdelar till bilar, främst från Japan och därigenom undvika fördyrande mellanled.

Tom Trana, mest känd för sina rallyframgångar i en vit PV, använde tydligen rattmuff i äkta skinn från Bil-Tema.







För er som undrar vad en OT-panna är kan jag berätta att det är en kaffepanna för mobilt bruk. Via sladd i cigarrtändaruttaget kan man koka kaffe under krävande pass i bilorientering.

Korrigering och rättelse!!

Vilken blunder. Där ser man vilken research jag gör innan jag skriver nåt, antagligen för lite kaffe...

Efter Larssons kommentar och undran om jag behagade skämta angående OT-pannan, blev jag osäker och googlade lite. Jag hamnade hos en bloggare i Västerbotten och hittade följande information:
Det är helt enkelt ett förstoringsglas med lampa inuti, som man sätter ovanför kartan, så kartläsaren lättare ser vilka beslut som skall fattas.

Läs mer om OT här AC 8909 - OT det är en kille som är folkvagnsfantast som bloggar.

Man lär sig något nytt varje dag :)

22 mars 2009

Tidningen Fart (med motorrevy), del III


En fartfylld bild från 1963 års Monte Carlo-rally. Svenskarna dominerade stort det året. Erik "På Taket" Carlsson vann efter en hård fight i sin SAAB och Bosse Ljungfeldt vann samtliga fartsträckor i sin Ford Falcon, en sak som ingen tidigare lyckats med, men hindrades på transportsträckorna i de franska alperna bakom andra bilar som kört fast i snön, och snuvades därmed på segern.









I damklassen blev det dubbelt svenskt. Ewy Rosqvist med kartläsaren Ursula Wirth i en Mercedes 220 SE vann före Sylvia Österberg i Volvo PV 544.







Hur det gick för tidningsomslagets Renault R8 har jag inte lyckats få uppgifter om. Renaulten hade svansmotor på 44 hästar och skivbromsar på alla fyra hjulen och var, förutom stenhård rallykörning, utmärkt att åka till och från kyrkan med.

På Gulf en kväll för länge sen



- "Jaha, herrn.
Det blir 42 kronor och 66 öre"


- "Vad säger ni? 42 kronor för 54 liter bensin?
Vart är världen på väg? Snart kostar den väl en krona jämt per liter. Då är det jag som slutar åka bil!"

- "Sluta nu, älskling. Vi är redan försenade"

- "Ska jag tvätta av vindrutan åt herrskapet?"

- "Eh, ja tack"

20 mars 2009

Äntligen fredag, del 7

Då var det dags igen. Veckorna går fort, speciellt med sånt
väder vi har haft i några dar nu. Temat i musikvalet den här
gången är djur så häll upp en skål mat och häng med.

Elvis Presley's bästa låt, i mitt tycke, är "Hound Dog" från
1956. Här är ljudet från studioversionen lagd på ett snyggt
ihopklippt TV-framträdande där Elvis får röra lite på benen.



Jag har presenterat gruppen Go Cat Go tidigare här på bloggen.
Här spelar dom "Please Mama Please" en av deras bästa låtar.


Ett liveframträdande med den skönsjungande Fabian som i den
här videon sjunger sin topp tio-hit "Tiger". Ingen höjdarkvalitet
på ljudet, tjejerna i publiken skriker lite för mycket, det är dock
en unik film eftersom det mesta i filmväg med Fabian är playback.



Jag avslutar med två låtar ur en av mina favoritfilmer, Rio Bravo från 1959. 
 Först ut är "My Rifle, Pony And Me" sedan "Get Along Home, Cindy". 
Här är det Dean Martin och Rick Nelson som sjunger och Walter Brennan 
som spelar munspel medan John Wayne inte gör så mycket mer än fikar.



Trevlig helg alla läsare!

19 mars 2009

Tidningen Fart (med motorrevy), del II

Look, mama! No hands!
Inte någon kaross heller.

En Volkswagen 1500 pryder omslaget till Fart nummer 6, 1963. En modern vagn med ett vackert yttre. I alla fall om man jämför med den gamla bubblan som tillverkades parallellt under många år och till och med överlevde den s.k. Notchbacken med nästan 30 år. Här ser vi dock bara chassit ute på en provtur på testbanan i Wolfsburg.








Volkswagen tillhörde inte direkt de bilar under 60-talet som hade bra värme. Tvärtom, folk frös men det hindrade inte reklamavdelningen att utnämna VW 1500 till "Det bästa med vintern".

PR-folket pratade om en varm, skön och säker bil med ypperliga vintervägegenskaper. Den särklassiga extravärmen bestod av en bensinvärmare av märket Eberspächer som satt monterad ovanpå bensintanken i det främre bagageutrymmet.
En kompis hade för många år sen en VW Variant, kombimodellen, och den kändes varken varm eller säker.

15 mars 2009

Dodge Coronet, djurtämjaren

En fyndig annons ur Hot Rod Magazine's oktobernummer, 1964.
En liten känga åt alla Mustanger, Wildcats, Impalas och andra vrålåk med exotiska djurnamn.
Valde man att utrusta sin Coronet med 426 Hemin under huven så åkte man säkert ifrån de flesta.
(klickbar bild)

14 mars 2009

Mopeden

Han hade just fått sin första moped.
Allt stämde som stod i annonsen;

"It's the thriftiest, easiest to ride, most comfortable, lowest priced, quality-built machine on wheels"

Livet lekte och lyckan log mot honom när flickan i hans liv tog med sig en burk kakor och satte sig bakom honom. Solen sken, värmen steg och badstranden hägrade. 50-kubikaren varvade villigt när de lämnade bostadsområdet bakom sig och han hoppades inom sig att flickan skulle vara lika villig. Han var inte så förtjust i kakor...

Vad det var för moped? Klicka här så får du se.

13 mars 2009

Äntligen fredag, del 6

Denna kvällens musikfilmer blir på andra språk än svenska eller engelska.
Så häll upp ett glas vin och häng med ut i Europa. Inledningsvis blir det franskt.
Sylvie Vartan's "La Plus Belle Pour Aller Danser" gjordes i en svensk 
version med Lill-Babs, men då hette låten "Jag Kan Inte Leva Utan Dig".
Här visas originalet med denna vackra gluggförsedda fransyska.
Nåt som fastnade i huvudet när jag såg filmen Maffiabröder var nästa låt.
Den spelades i bakgrunden i en scen på en restaurang och eftertexterna
luslästes för att få information om vem som sjöng. Det var den italienska 
Mina Mazzini och hennes storsäljare från 1962, "Il Cielo In Una Stanza".
Är italienskan för svår går den att höra i en engelsk version.



Tyska är inget vackert språk men är det bara rätt sångerska så blir 
det fint ändå. Här är Lill-Babs med låten "Wo Find Ich Den Mann".
Den finns även i en svensk version.



En dunderhit i Italien 1964 var Gianni Morandi's "In Ginocchio Da Te"
Vet inte riktigt varför jag gillar den här låten men den har känsla.



Jag kan ju inte bara bjuda på ballader så här kommer en riktig rökare
med Finlands yngste rockare, 13-årige Vesa Enne med "Jöröjukka-Rock".

Hoppas ni gillar udda musik, för det gör jag.
Trevlig helg allihop!

12 mars 2009

Chevrolet Corvette och Boeing 707

Jag lånade en bunt gamla tidningar av en Pontiackompis idag och förutom några
sextiotalsnummer av Hot Rod Magazine, så var där tre nästintill kompletta årgångar
av tidningen FART från 1963-65. FART var dåtidens konkurrenter till Bilsport och
Teknikens Värld och hade förutom en del läckra annonser, tekniska artiklar och olika
biltester, massor av racingreportage från alla möjliga tävlingsbanor runtom i världen.

Omslaget till nummer 2 1963, bjuder på två flygvärdinnor i en New York-registrerad
'63 Chevrolet Corvette Sting Ray, som även kallades Split Window, p.g.a. bakrutans
utformning. Flygmaskinen som de glada flickorna nyss har lämnat är en Boeing 707.

9 mars 2009

Dragracing med fyra bilar


Hittade en bild på nätet som fick mig att fundera.

Är det en uppvisning eller har man kört tävlingar med fyra bilar i bredd?
Måste ha varit lite knepigt att köra, när man, förutom att hålla en rak kurs, 
måste gasa fullt, växla och samtidigt hålla reda på fler bilar än normalt.
Någon som vet något mer om denna udda tävlingsform?
Från vänster till höger ser vi en Chevrolet 1962, Pontiac '62, Ford '61 och en Pontiac '61.

6 mars 2009

Äntligen fredag, del 5

Veckorna går fort! Fredag igen och dags för öl och rockvideo. Det blir som vanligt ett urval av mina favoritlåtar, kanske någon är eller blir er favorit.
Trevlig helg!

Det börjar med lite sköna danssteg. Jerry Williams och The Violents med en inte alltför spelad låt "Come On, Come On" från filmen Jerry Williams Show som gick på biograferna 1965. Ännu inte utgiven på DVD, vilket är skandal.



En av mina favoritsångare, Dion, sjunger "Ruby Baby".
Varför han gör det i en Boeing 707 kan man ju undra.



En instrumentallåt ska det bli nu. Neil LeVang som var en rätt hävlig gitarrist gjorde 1961 det här TV-framträdandet, där han spelade "Ghost Riders In The Sky" med full orkester och kör bakom. Kanske låter lite tamt men det är en udda, skön version.



Kvällens kvinnliga inslag står Helen Shapiro för.
Här med "I Don't Care" från filmen "Play It Cool" från 1962.

5 mars 2009

Patsy Cline - Queen of country

Virginia Patterson Hensley föddes den 8 september, 1932. Hon tog sig artistnamnet Patsy när hon var tjugo år och fick efternamnet Cline när hon gifte sig 1953. Som åttaåring började hon spela piano och sjöng senare på barer och risiga nattklubbar, Honky-Tonks.
Efter att ha vunnit flera talangtävlingar sjöng hon in sin första grammofonskiva, "Honky Tonk Merry-Go-Round" 1955 och fick sin första miljonsäljare '57 med "Walking After Midnight". Samma år gifte hon om sig med Charlie Dick. Hon fick två barn, en flicka och en pojke, 1958 och '61.

Sommaren 1961 undkom hon med en hårsmån döden när hon kraschade med sin bil. Hon låg på sjukhus någon månad och fick ett ärr i pannan som hon resten av livet försökte dölja med pannband och nerkammad lugg. Under sjukhusvistelsen hamnade "I Fall To Pieces" på första plats på countrylistan.
Hennes mest populära låt "Crazy" skrevs av Willie Nelson. Hon tvingades mer eller mindre att sjunga in den, då hon inte alls gillade låten, men den har idag på sitt sätt blivit hennes "signaturmelodi".

Den 5 mars 1963 uppträdde hon tillsammans med Hawshaw Hawkins, Billy Walker och Cowboy Copas på en konsert i Kansas City, för att samla ihop pengar till änkan efter en känd discjockey i Kansas. De åkte med Patsy's manager Randy Hughes i hans Piper Comanche, ett mindre flygplan. Samtliga, utom Billy Walker, valde att flyga tillbaka till Nashville i Hughes plan. De kom till Dyersburg i Tennessee, där de tankade planet. Strax efter avfärden från Dyersburg, i dåligt väder, kraschade planet i en skog och samtliga ombord omkom. Delar av det gula flygplanet och kropparna spreds över ett stort område. Enligt Patsys armbandsklocka slog dom i backen tjugo över sex på kvällen.
Patsy Cline blev 30 år. Hon sjöng in 102 låtar och några av dem gavs ut postumt.



Här sjunger hon "Blue Moon Of Kentucky" i ett av sina sista
TV-framträdanden i 'The Grand Ole Opry Show' 1963.

1971 blev hon som första kvinna invald i The Country Hall of Fame.
Det har även gjorts en film om hennes liv, 'Sweet Dreams' från 1985, med Jessica Lange i rollen som Patsy Cline och Ed Harris som hennes, ibland, elake make. En film som är rätt svår att få tag på i Sverige men den är bra.

3 mars 2009

Skivomslag med Pontiacs - 2

På en CD-utgåva med outgivna, alternativa tagningar av Beach Boys
musik fanns den här bilden där Brian Wilson tvättar en Grand Prix 63.


Bilden är ett montage om man tittar efter noga
men den platsar på den här bloggen i alla fall.

Skivomslag med Pontiacs - 1


Pontiac 63:or dyker upp på de mest konstiga ställen, här en bild från ett skivomslag
med några som kallar sig The Mummies. De spelar någon form av punkrock och
det låter för jävligt i mina öron men de har ju åtminstone en schysst turnébil.

 Pontiacen är en före detta ambulans.

1 mars 2009

Hot Wheels

Var med dottern och handlade igår. Vi gick bland leksakerna och hon ville så gärna ha något.
- Välj vad du vill,
sa jag storsint.
Hon funderade en stund och plockade åt sig tre bilar. En '69 Chevelle SS 396", en Ford Torino Talladega '69 och en '70 Buick GSX.
Hon har redan ett gäng Hot Wheels-bilar så det blev lite cruising igår kväll i flickrummet.