14 november 2009

Svengelska, del 2

Jag är sjukt fascinerad av svenska versioner av poplåtar från
60-talet. Här kommer ännu en melodi med Lill-Babs, och det
är en riktigt hyfsad låt med svensk text av Stikkan Andersson.


Originalet, som inte blev någon större hit, har ett litet annorlunda
intro och gjordes 1966 av den engelska sångerskan, kompositören
och skådespelerskan Jackie Trent. Låten skrev Jackie tillsammans
med Tony Hatch, och det populära musikerparet gifte sig ett år senare.


Connie Francis gjorde naturligtvis en version också och jag tror att det
är den som varit förlaga till Lill-Babs svenska cover då de båda har
ett liknande intro. Connies version får dock inte spelas på Youtube.

10 kommentarer:

  1. Tumme upp för en låt man inte hört innan! Underbart när sådana här guldkorn dyker upp :)

    SvaraRadera
  2. När jag var yngre... ja på 60-talet, så visste man knappast att det var svenska versioner av utländska hits. Det var många gånger långt senare man hörde låten i originalversion

    SvaraRadera
  3. Tro mig det finns fortfarande svenska 60-talslåtar där jag ännu inte hittat originalet än.
    Ännu svårare att hitta är låtarna där de svenska artisterna sjunger på engelska.
    Skulle vilja ha några veckor fritt i grammofonarkivet på Sveriges Radio...

    SvaraRadera
  4. Snygg trippel!!!! Visste inte om Jackie Trents version. Och jag vet vad du menar. Många svenska hittar kom ju från Tyskland, Frankrike och Italien och ibland är ju språkvallen bara för hög.

    SvaraRadera
  5. lincolncadillac15 november 2009 00:40

    ..Och ibland blev de faktiskt bättre på svenska!!!..Tar and cement = Lyckliga gatan.. E det konstigt att man längtar bort.. har glömt vad den engelska versionen hette!!

    SvaraRadera
  6. lincolncadillac15 november 2009 00:50

    Ojhsan! den siste jag nämde var tydligen Italiensk från början!!...

    SvaraRadera
  7. En kollega från finland var så övertygad om att vissa av dessa låtar som vi lyssnade på i radion var i grunden finska originalhits och finska klassiker. Så vi var nog många som trodde det kanske :-)

    SvaraRadera
  8. Hoppas att Gusselby Records tar sitt förnuft till fånga och ger ut en CD med Original och Covers lagom till jul! Det skulle bli en storsäljare!

    SvaraRadera
  9. Tanken har funnits länge och åtminstone två skivor är redan gjorda men jag ska fundera ett varv till om det...

    SvaraRadera
  10. JA! En julskiva! Beställer härmed två ex.

    SvaraRadera