15 juli 2009

Koppartrans

Det svenska bensin-bolaget Koppartrans grundades 1947 av Stora Kopparberg och rederiet Transatlantic.

Samma år köpte man in ett komplett oljeraffinaderi som hämtades med båt från Kalifornien och blev det största raffinaderiet i Sverige. Anläggningen för bensinreformering togs därefter i drift 1953 och då öppnades även den första bensinstationen.

Företaget blev snabbt ett av de största bensinbolagen i Sverige, mycket tack vare ett stort sortiment på olika reklamprylar.

1958 sålde Transatlantic sitt aktieinnehav till Stora Kopparberg och året efter köpte Svenska Shell 50% av aktierna och 1963 tillkännagavs Shell som ensamägare av Koppartrans.

Som mest fanns det uppemot 300 mackar, Shell skyltade så småningom allihop men det dröjde, så under tidigt 70-tal gick det bra att tanka på Koppartrans.

Vem designade då det snygga varumärket?
Det eldssprutande heraldiska djuret Koptra, som syftar på raffinaderiets eviga låga som utgjordes av överskottsråolja, ritades av den italienske formgivaren Luigi Broggini. Han gjorde även logotypen för det italienska bensinbolaget Agip.


En av de snyggaste bensinstationer som funnits låg i Göteborg.



Stolt bensinbilschaufför.



Ford Zephyr vid mack i Karlstad och Koppartrans raffinaderi i Göteborg


Nylackerad Scania-Vabis i Koppartrans färger står i kontrast till resterna av en raffinadericistern.



Svartvita bilder: Bensin & butik, Nordiska Muséet, KW Gullers
Färgbilder: "Callle_g", "Benedictus Schwartze", "grandprix63".
ö

14 kommentarer:

  1. Koppartrans hade den snyggaste loggan!!

    SvaraRadera
  2. Den där Scanian var bland det snyggaste jag sett i tankbilsväg!

    SvaraRadera
  3. Kanonsnyggt reportage. Och macken i Götet är fantastisk! Kanon!

    SvaraRadera
  4. Tack för ännu ett stycke allmänbildning! Och macken i Göteborg.... bland det snyggaste jag sett, alla kategorier, inte bara mackar.

    SvaraRadera
  5. översta bilden verka va värmland, interimskyltade austins med S-plåtar säkert inlånade från lokala handlarn för fototillfället.
    Den där spejsade macken i Göteborg, var låg den?

    SvaraRadera
  6. P-E F & Peter K - Tack!

    Visst var K-loggan kungen av bensinmärkena. Mobil är god tvåa med sin bevingade häst...

    Mårten - Den spejsade macken låg vid nånting som heter/hette Elisedal. (är inte så hemma i gbg)

    SvaraRadera
  7. Jag kan bara instämma... de är trevliga de här inläggen.

    Dessutom sätter GP63 griller i huvet på mig... har numera en mackmapp med nytagna bilder på gamla och ny mackar :-)

    Undertecknad haft en liknande leksakstankbil, en nära släkting jobbade med bensin&olja för det bolaget en gång i tiden (tidigt 60-tal) då fanns det promotionsprylar och en liknande lastbil fick jag. Likaså fanns det en järnvägsvagn i skala HO, som passade väl in till min Fleishmann järnväg.

    SvaraRadera
  8. Kan bara instämma med föregående kommentatorer, ett kanon inlägg :)

    Koppartrans klistermärken var hårdvaluta när jag var pojk för i samhället fanns bara Gulf, BP & Texaco

    SvaraRadera
  9. Ja då vet jag var det är, mot Mölndal till, men där finns inge sån ida :(

    Hittar du Nynäs i Landvetter i gömmonra med månntro?

    SvaraRadera
  10. Jag har inte hittat Nynäs i Landvetter men så fort jag får fatt på någon bild dyker den upp här :)

    SvaraRadera
  11. Enligt texten om Koppartrans gjordes loggan av den italienske formgivaren Luigi Broggini. Hur vet man det? /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var fick jag den uppgiften ifrån? Kommer ärligt talat inte ihåg.
      Det var drygt fyra år sen jag skrev det här inlägget men jag minns att jag blev överraskad över uppgiften, då jag trodde det var en svensk design av Sten Kindgren, mannen bakom högertrafikens H-symbol.

      Även en Österrikare bosatt i Sverige, Fritz Rückert, påstås ha designat Koppartrans-K:et, så vem som egentligen gjorde det är fortfarande höljt i dunkel.
      Vem som än gjorde det fick till en snygg design och måste ha varit ganska så inspirerad av den sexbenta eldsprutande hunden hos Agip, som kom 1952.

      Radera