6 november 2008

Rostfria bilar

Ofta ser man i bilannonser bilar till salu som av säljaren påstås vara rostfria. 
Men hur många har köpt en rostfri bil? De finns men är tyvärr sällan till salu. 
Redan 1935 ville stålföretaget Allegheny Ludlum Corporation ha den perfekta 
reklampelaren för att med stil kunna marknadsföra och sälja sitt rostfria stål.
Efter kontakter och överläggningar med Ford Motor Company kunde således 
bilar med karosser av rostfritt stål rulla av det löpande bandet i Detroit 1936.

Eftersom det rostfria stålet är lite hårdare än vanlig stålplåt pressades dessa bilar sist av alla, då pressverktygen snabbt blev skadade.

Totalt byggdes sex stycken Ford Model 68 Tudor Deluxe sedan, som var och en under tio år i Allegheny Ludlums ägo kördes över 30.000 mil.

1946 övergick dessa rostfria bilar i privat ägo och 4 exemplar finns kvar.

24 år senare upprepades förfarandet och den 11 juli kunde två stycken Thunderbird av 1960 års modell lämna fabriken i Wixom, Michigan.
Förutom karossen, stötfångarna och grillen i rostfritt kunde dessa Thunderbirds stoltsera med bilvärldens första rostfria avgassystem.


I övrigt var bilarna byggda av standardkomponenter, som säkert behöver
underhållas då och då för att inte rosta. Båda bilarna finns fortfarande kvar.

1967 gjordes tre stycken Lincoln Continental cabbar av vilka två stycken fortfarande används av Allegheny Ludlum Steel som demonstrationsbilar för företagets produkter av stål.

Det tredje exemplaret står tillsammans en Ford '36:a och en T-bird på Crawford Auto Museum i Cleveland, Ohio. Allihop utan rost.

9 kommentarer:

  1. Intressant läsning, De måste vara väldigt tunga kan man gissa.
    Men en sak är säker, de hamnar aldrig här.

    SvaraRadera
  2. Vad är det här för dravel, ska nu inte bilar få en skön död i rost? :)

    SvaraRadera
  3. En senare bil serietillverkad i rostfritt är DeLorean DMC-12 känd från tillbaka till framtidenfilmerna. Bilen hade mittmonterad V6:a från PRV(Peugot, Renault och Volvo) dessutom de infällda dörrhandtagen från Volvo 240-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, den hade ju separat ram som var gjort i epoxilackad kolstål, och en understruktur som bar upp de rostfria panelerna. Det är det som man ser som är rostfritt, inte det under...
      Dessutom satt motorn bakom bakaxeln, drivningen skedde via en Renault 25-växellåda. Det var därför man inte satsade på större motor.

      Radera
  4. de ser nästan overkliga ut... lite "spöklika" på något sätt. Men de gjordes väl för att väcka uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  5. Tack, gillar sån historia.
    Trabant är också rostfri!

    SvaraRadera
  6. Gammal kärlek karostar aldrig.

    Vilka bilar! Ser ut som om de är stöpta i ett och samma stycke...

    SvaraRadera
  7. kul, thunderbirden har jag aldrig sett :)
    Ford exprimenterade myckt med alternativa material, glasfiber ch återvinningsbara karosser i nåt slags soya redan på 30-talet.

    SvaraRadera