23 november 2008

Grand Prix 63 Custom

Hittade ett foto på internet. Vet inte vems bil det är eller när fotot är taget, troligen i mitten på 60-talet, men det är helt klart en customiserad Pontiac Grand Prix av 1963 års modell. Framskärmarna är något förlängda och mynnar ut i två strutar på var sida, där framlyktorna är infällda. Vidare är emblemen och dörrhandtagen bortplockade och så har man sänkt bilen ordentligt. Den vilar på Pontiacs tillbehörsfälgar, så kallade "eight lugs" som har fått en kromad kupol i centrum och slutligen är parkerings och blinkerslyktorna bortskruvade från sina platser i varje grillhalva. Frånsett lyktarrangemanget är det nåt sånt här jag vill göra med min bil.

6 kommentarer:

  1. Och bilden föreställde inte dig heller antar jag =D
    Men snygg bil!

    SvaraRadera
  2. Jag är inte lika lättcustad. Mycket jobb för att få mig snygg ;)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig! Bilen är snygg men lyktorna, fyra cirklar på en "kantig" design. Hur tänkte de då?

    SvaraRadera
  4. lyktmodifikationen får mig att tänka på några år nyare Mercury Comet,1966-68 ungefär som inte riktigt kan kallas tidens designhöjdare

    SvaraRadera
  5. Snyggt med rensat från handtag & emblem. Lycktorna är "too mutch".
    Kan de va en tidig D´Agostino eller kanske ett Barrisbygge?

    SvaraRadera
  6. Raggmunk - Kan bara spekulera i vem som byggt. Både Barris och D'Agostino har ju byggt snygga bilar.
    Själv skulle jag vilja släppa lös Chip Foose på min bil. En skicklig designer med smak. Han gör sällan några vulgära bilar.

    SvaraRadera